DEPARTAMENTS IEI Administracions públiques
Departaments

Sobre el projecte El Patrimoni, eina educativa al servei del desenvolupament social

L'any 2015, l'Assemblea General de l'ONU va adoptar l'Agenda 2030 per al desenvolupament sostenible, el nucli de la qual el conformen uns 17 ODS universals, transformadors i inclusius, que descriuen els principals reptes relacionats amb el desenvolupament als quals s'enfronta la humanitat com ara la inclusió, la prosperitat econòmica, la protecció del planeta, la lluita contra el canvi climàtic, les ciutats i els territoris, l'energia, el consum i la producció sostenibles o la governança. L'objectiu principal dels ODS és garantir una vida sostenible, pacífica, pròspera i equitativa arreu del món per a tothom, ara i en el futur. Els governs, a través de Nacions Unides, s'han compromès a assolir-los l'any 2030 i, per tant, caracteritzaran les polítiques dels propers 15 anys; concretament, a Catalunya ja s'ha començat a treballar en el seu desplegament.

Per assolir els ODS, un dels pilars bàsics és l'educació i des de la Secció de Sociologia i Educació de l'IEI apostem per endegar un procés de reflexió al voltant dels ODS i creiem fermament que aprofundint en aquesta proposta podrem fer un bon alineament amb el món educatiu i ens generarà un marc de referència holístic que ens permetrà atendre l'educació al llarg i a l'ample de la vida. En aquesta mateixa línia, considerem l'absoluta conveniència dels ODS com a pauta d'anàlisi de la situació crítica que estem vivint, i per al necessari camí de superació, que a la nostra manera de veure, haurà de contenir molts aprenentatges de les vivències, les experiències i les reflexions que puguem fer d'aquest temps.

El projecte, doncs, té com a prioritat identificar propostes educatives concretes que es facin o es vulguin fer en el nostre territori -les comarques de Lleida- que treballin al voltant del patrimoni des de qualsevol de les seves diferents dimensions per tal de potenciar la seva transformació de manera que puguin ser alineats amb els ODS de la UNESCO.



Objectius del projecte:

Objectius generals:

Conèixer el patrimoni entès des d'una perspectiva àmplia des de la seva dimensió social, natural, material i immaterial.
Aprofundir en el concepte de patrimoni com a eina de cohesió social.
Alinear les pràctiques educatives vinculades al patrimoni amb els Objectius de Desenvolupament de la UNESCO.


Objectius específics:

1. Cercar pràctiques educatives impulsades per diferents agents educatius del territori que treballin el patrimoni.

2. Concretar un mapa de pràctiques educatives que s'estiguin desenvolupant en el territori des d'aquesta perspectiva.

3. Seleccionar diferents pràctiques d'educació patrimonial impulsades per agents diferents que puguin ser susceptibles d'un treball sistemàtic d'acord als ODS i que incideixin sobre la cohesió social.

4. Acompanyar aquestes pràctiques a través d'un treball en xarxa entre totes elles que permeti la formació, la reflexió i l'intercanvi d'experiència durant el desenvolupament del projecte.

5. Analitzar de les millores aconseguides per cada una d'elles i pel conjunt un cop fets els processos de millora.

6. Documentar el coneixement generat durant el procés cercant estratègies per compartir-lo.

7. Promoure una xarxa educativa que pugui desenvolupar el sentit d'aquest projecte.



Entitats a les quals hem convidat a participar:

Geoparc

Associació Leader de Ponent

Camp d'Aprenentatge de la NogueraCàtedra

Educació i Patrimoni Immaterial dels PirineusCentre

d'Art La PaneraConjunt

rupestre Roca dels Moros del Cogul

Consell Comarcal de les GarriguesEl

Museu és una EscolaEscola

Folk del PirineuEscola

Jaume Miret de SosesInstitut

Ramon MuntanerL'AradaMuseu



de GuissonaMuseu

de LleidaObservatori

Aprenentatge Servei UdLTreball


desenvolupat fins ara:

· Realització de 4 seminaris de treball amb les entitats amb el suport de Gemma Carbó Ribugent i Roser Servalls, directora i tècnica d'educació respectivament del Museu de la Vida Rural. L'objectiu d'aquests seminaris ha estat la reflexió al voltant de la pràctica educativa i dels ODS, identificant punts forts i indicadors d'ODS que es volen incorporar a la pràctica.

· Conferència divulgativa "Altres Mirades a l'Agenda 2030: el Patrimoni i els seus valors educatius" a càrrec de Maider Maraña, directora de la Fundació Baketik. Enllaç: https://www.youtube.com/watch?v=wrr2sbwXPWI

· Participació en el Festival d'Educació per a la Sostenibilitat del Museu de la Vida Rural, on vam poder explicar el treball desenvolupat al llarg de 2021 i el resultat final de tot aquest procés: una constel·lació conjunta del projecte creada a partir de les constel·lacions pròpies de les entitats, que reflecteix els punts de trobada entre elles i els temes centrals del projecte.