DEPARTAMENTS IEI Administracions públiques
Departaments

Reflexions sobre la Covid- 19

1. REFLEXIÓ SOBRE LA PANDÈMIA

No he pogut atendre la petició de la benvolguda Anna fins avui. He llegit el seu escrit sobre el trist ajornament de la jornada de Ciència al Carrer i els articles de Josep Clotet i Antonio López. Tots tres magnífiques reflexions, que es complementen i deixen poc marge per afegir res de nou, que valgui la pena. Una de les coses que s'aprèn quan estàs en situació d' emergència és que la paraula en va es fa insofrible.
Per començar vull recollir idees dels tres escrits que em sembla interessant potenciar. Diu l'Anna que "Alguns dels/de les joves que van participar en les primeres edicions de Ciència al Carrer son ara científics consumats de disciplines molt diverses. Per la Fira? No ho sabrem mai...". Per què no els ho preguntem?", suggereixo. Se'ls podria demanar que expliquessin en quin punt i en què de la seva trajectòria científic-vital influí la jornada de Ciència al Carrer. Alternativament o complementària, organitzar un col·loqui amb ells/elles, on, en un diàleg públic, exposessin tals idees podria ser una opció.
En Josep Clotet toca un punt que em sembla essencial per al país: la pandèmia ha posat el dit a la nafra del nostre teixit industrial. La dependència del turisme ens ha deixat a la intempèrie. Cal fomentar l'esperit emprenedor. És urgent. Cal potenciar la formació professional. És urgent. Tot el que es pugui fer des de la Secció de Ciències per sensibilitzar la societat i els polítics és poc.
Aquest darrer punt em suggereix un punt en el qual en la nostra Secció s'havia treballat poc i caldria revisar: sensibilitzar els polítics. Normalment ells no venen a les nostres xerrades. Tenen coses més importants a fer, és clar. Per què no els fem venir nosaltres? Per què no els interpel·lem directament? Una de les coses que hem après aquests dies tan tristos i desconcertants ha estat no solament la nostra fragilitat sinó també la de la classe política. Hi ha hagut mancances importants: per exemple, la gestió de les residències de gent gran davant el virus, però no s' ha produït cap dimissió. Cal ser més exigents amb la classe política. La nostra Secció hauria de treballar en aquest sentit. Amb els polítics de tots colors, naturalment: els del govern i els de l'oposició.
L'amic Antoni López explica com la pandèmia ens ha confrontat amb la nostra feblesa, ens ha fet més humils. Totalment d'acord. I té por que, en el futur, l'abús de rumors i notícies falses i/o poc documentades no ens retorni a l'època medieval. Vet aquí una altra tasca que podríem engegar en el futur: amb altres seccions, de forma coordinada, contribuir a aclarir conceptes. Compensant la desinformació.
En qualsevol cas, sembla clar que confiar en el fet que les coses canviaran sense esforç i que la gent tindrà una nova jerarquia de valors de manera automàtica a partir d'ara és una pura entelèquia. Haurem de seguir treballant per intentar que la nostra societat, sobretot els nostres joves, vagin per camins que ens semblin positius. I en això també la Secció té molt camp per córrer.
Josep Varela i Serra


2. El retorn a la irracionalitat
Abans del descobriment dels microorganismes, la ignorància sobre les causes de les patologies i dels mecanismes de contagi, així com les interpretacions màgiques i els remeis erronis, feia que la mort per malaltia o en el curs d'una epidèmia fos un esdeveniment dolorós, però, en cap cas, inesperat. La defunció era una contingència, on no era possible identificar culpables, a banda de la voluntat divina, per més que sovint la causa de l'òbit fos el propi tractament.

Gràcies a la ciència i la tecnologia, les darreres generacions dels països desenvolupats hem crescut en un món caracteritzat per una falsa percepció de seguretat. Polsem l'interruptor i s'encén el llum; obrim una aixeta i surt aigua potable; ens lliurem dels residus amb gestos simples, com estirar la cadena o baixar les escombraries; ens comuniquem de manera instantània amb qualsevol persona del món sense necessitat de moure'ns de casa. Si el que volem és viatjar, ho podem fer ràpid, a un preu assequible i amb garantia de tornar sans i estalvis. I, si ens posem malalts, hi ha al nostre costat un sistema científic i sanitari que ens dona explicacions i, el que és més important, solucions per evadir la mort.
Només fa un segle, tot això no existia, o tot just començava. Gràcies a aquesta percepció de seguretat hem arribat a creure'ns, a efectes pràctics, invulnerables als atacs de la natura. Sabem que no som immortals i coneixem els perills, però confiem que els ressorts d'autodefensa de la societat són tan poderosos que trobaran solució a qualsevol problema i exigim que així sigui. I quan alguna cosa falla, sempre cerquem culpables. Davant de la contingència, ni que sigui la caiguda d'un meteorit, sempre trobarem un culpable extern identificable.
El principal efecte del coronavirus, més que les conseqüències sanitàries —hi ha memòria històrica sobre pandèmies més virulentes— possiblement hagi estat el trencament d'aquesta percepció general de seguretat. I, en la cerca dels culpables, no hem hagut d'investigar gaire: els mitjans de comunicació i les xarxes ens han ofert, en safata de plata, els polítics, incapaços de preveure i gestionar les catàstrofes; els científics, que no en sabien prou i no ens van avisar a temps; les corporacions sanitàries i farmacèutiques, que tenien interessos ocults; i també la 5G, els chemtrails, els xinesos, els jueus, els templers, Microsoft i molts més.
És, en aquest brou, on troben ressò els nous salvadors: gurus, "experts" pseudocientífics, propagadors de notícies falses, predicadors de diverses religions, influencers de les xarxes socials i, fins i tot, caps d'Estat. Mentre milers de científics treballen contra el rellotge per entendre el que està passant i cercar una vacuna o un antivíric eficaç, uns quants il·luminats, amb milions de seguidors i de difusors involuntaris, ens mostren les presumptes veritats que una espècie de conspiració universal ens ha ocultat fins ara. I qualsevol disbarat es pot imposar sobre l'evidència científica, i, fins i tot, penetrar les institucions polítiques, si aconsegueix un nombre suficient d'adeptes o de creients. Si això continua així, és molt possible que el principal efecte del covid-19 sigui el retorn a la irracionalitat medieval. En la lluita contra la pandèmia, tan importants com les mesures sanitàries són l'educació i la divulgació científica.

3. Per a un món postpandèmiaÉs
difícil l'anàlisi o el diagnòstic serè i equilibrat enmig d'aquesta tempesta perfecta. Plantejar reflexions, previsions o pronòstics al respecte implica un gran repte, per factors com la dificultat de perspectiva real, l'entorn o l'afectació emocional.
Assumint els anteriors riscos, podríem reflexionar respecte al fet sobre què ha suposat o implicarà aquesta crisi sanitària des de diversos àmbits concrets d'enfocament, especialment pel que fa als sector de la ciència, l'educació o la indústria i la recerca. Vegem-ho.
Món de l'educacióEl
covid-19 ens ha suposat una certa, obligada i forçada renovació —mes bé un revulsiu inevitable—, pel que, des d'una perspectiva optimista, podríem definir com la digitalització de l'ensenyament. Sense altra opció o alternativa, ha calgut activar i accelerar mecanismes col·laboratius innovadors i massius, basats en les tecnologies de la informació i les telecomunicacions, vinculats al món educatiu; escenaris que han permès d'explorar i de posar en marxa iniciatives i opcions que semblaven impensables i impossibles d'aplicar anteriorment. També ens reforça la posada en valor dels sistemes de telemàtics, així com el seu accés a les persones, reconegut i contemplat com un dret universal.
Però cal fer-ne matisos —o ens quedem en la superfície del tema—, dels següents aspectes:
Primer. Aquesta nova cultura de la digitalització de l'educació no s'improvisa del no-res. No assolim l'educació digital pel fet de posar l'alumne i el professor davant d'un ordinador —qui el té—; no s'ha adaptat ni metodologia, ni continguts, ni organització, ni rols, ni seguiment curricular per a aquest nou escenari. Si el model, improvisat, ha estat mínimament operatiu, ha estat, sens dubte, per la capacitat, la voluntarietat i la dedicació del sector docent i de l'alumnat, i per un esforç paral·lel de les famílies, els quals han aportat, plegats, la voluntat, la intuïció i els sistemes digitals, i les telecomunicacions que el model formatiu, suposadament, hauria de proporcionar. No és, doncs, segurament, un mèrit del sistema educatiu, sinó, com esdevé sovint, de la voluntat i de l'esforç de les persones. La digitalització del món de l'ensenyament potser ha vingut —sobtadament i de manera indirecta— per quedar-se; però, el camí a recórrer és encara molt llarg, amb importants esforços i reforços personals, professionals, pedagògics, institucionals i fortes inversions en el model, tant físic com virtual, amb més equipament, més professionals, millors infraestructures, etc.Segon
. És avui més imprescindible que mai el dret d'accés, com a potestat universal, a les noves plataformes electròniques: tecnologia, telecomunicacions i cultura digital van de la mà. L'entrada a aquest nou model educatiu implica, per un costat, l'accés als serveis telemàtics de tota la societat, així com disposar de les tecnologies associades. L'escletxa digital, avui més que mai, és una realitat i constitueix un dels riscos potencials de divisió virtual més greus.
Tercer. També, per obvi, no caldria explicitar-ho: es palesa la necessitat de comunicació i contacte de proximitat, la socialització entre companys i companyes. El joc al pati, el treball col·laboratiu presencial, l'empatia, la capacitat de treball en grup i la distribució de rols i l'aprenentatge de factors relacionals presencials seguirà sent tant o més important que mai. Segurament, molts dels nostres estudiants guardaran, per al futur, un record estrany d'aquests dies, un buit en les relacions potser amb efectes psicològics que caldrà considerar seriosament. No solament per als nois i les noies, sinó per als professors, les famílies i tota la societat. L'anomenat "teletreball" —un entorn desconegut i mal definit— al domicili, que en aquestes dates ha estat un espai compartit per tots, ha suposat viure en un ambient tancat, amb impossibilitat de desconnexió mentalment i psicològica, ple d'incertesa i de preocupació per la salut, pel futur, per l'ocupació; tot amb una sensació d'esgotament psiquíc que no és un factor trivial, i que, segurament, ens marcarà psicològicament, individualment i com a societat.
Persona, societat i el món de la informacióDues
consideracions al respecte:
La primera. En tant que persones, aquesta crisi podria impulsar una reavaluació sobre quines són les nostres prioritats i quins els nostres valors fonamentals: la família, el temps, la riquesa i els diners, els ideals, el consum, l'amistat, la solidaritat... Sobtadament, descobrim que tenim temps per llegir, per reflexionar, per avorrir-nos —quelcom essencial en el món de la creativitat—, per lluitar contra el soroll de fons uniformitzador dels media. Quan tot això acabi, potser podria aflorar un nou model i plantejament d'ètica personal i social, més lúcid i reflexiu, que se'n surti amb èxit i reaccioni davant l'agressió uniformitzadora i la manipulació. Certament, la crisi també enceta el debat respecte a si volem una societat basada en una cultura cívica, on els ciutadans impulsen el canvi i la gestió social, o una societat autoritària, dirigida, en què es reclama obediència per la via de fomentar la por i la inseguretat entre els ciutadans. Potser podríem aventurar que "els poders" han utilitzat aquest escenari —i escenificació— pseudobèl·lic per aprendre, avaluar, agafar experiència i extrapolar, i contextualitzar coneixements i reaccions de la societat al voltant de la situació viscuda, així com dels mecanismes per al seu domini i futures aplicacions —confinament, control personal, por, mentalització, propaganda, determinisme, renúncia a la privacitat i als drets personals a canvi de seguretat...
El filòsof Emilio Lledó verbalitza com ens sentim davant d'una situació que no entenem i ens bloqueja:
["L'experiència és l'essència del coneixement i això —la crisi— és el contrari a l'experimentat i al conegut. La pandèmia és quelcom nou, és quelcom inaudit que ens desconcerta. Mai havíem passat per quelcom així...].
En aquest escenari de desconeixement i d'incertesa hem cercat la nostra força en la comunitat, en l'esforç col·lectiu i la solidaritat. Aquesta situació treu i ha fet sorgir el millor de les persones, dels governs i de la societat —i també el pitjor.
La segona: el món de la informació. Només cal analitzar superficialment els mitjans de comunicació de masses per reconèixer que, en un afany uniformitzador, s'ha propiciat una política comunicativa que ens deixa inermes, immersos en una situació d'una certa desinformació sobre el tema, a partir de l'aplicació d'una estratègia de saturació d'informació irrellevant, de baixa volada, repetitiva i buida de contingut, la qual és més pròpia d'una propaganda de guerra que altra cosa, i que cerca obviar l'anàlisi crítica i la reflexió, i que busca més aviat l'atordiment, o també la manipulació descarada. Entre tota aquesta desinformació redundant, entre tot el soroll de fons, hem de ser capaços de discriminar qui ens diu la veritat, qui ens menteix i qui ens vol manejar. La societat hauria de madurar en aquest sentit. Les xarxes socials, que aporten tants altres valors positius, també han contribuït —i no poc— a aquest estat d'informació esbiaixada.
En definitiva, la gran pregunta és si, a nivell personal i com a societat, aprendrem quelcom nou d'aquesta experiència i revisarem els nostres comportaments o deixarem que, per inèrcia, per por o per comoditat ens condueixin les circumstàncies —que mai són neutres.
Indústria, ciència, tecnologia, recerca i innovacióEn
aquests àmbits ha quedat més palès, potser més que en cap altre, la tasca per fer, la que no s'ha realitzat i la que, potser, ni tant sols s'ha planificat.
Un país sense muscle industrial i tecnològic queda desemparat quan la pandèmia fa caure estrepitosament la il·lusió de país modern, ric i avançat. L'embranzida demolidora que deriva de la pandèmia afecta, enormement, el sector industrial i el de serveis. Uns àmbits en què la minsa inversió —quan no retallades— realitzades des del 2008, i la gran dependència de la demanda externa, està provocant i produirà una important davallada i una molt difícil recuperació. Poc valor afegit en el món de la construcció, per exemple, o en la indústria en general, o la baixa demanda interna, així com una previsiblement lenta recuperació del sector turístic —que, potser, no començarà fins al 2021—, els quals posaran importants dificultats en la represa de la capacitat productiva i en la recuperació de l'activitat comercial, dels serveis i dels llocs de treball associats, que s'estan perdent a un ritme mai conegut. De nou aflora la necessitat de crear i impulsar, en aquests sectors, productes i activitats de més valor afegit, que, per manca d'inversió, no s'ha produït en temps econòmics més pròspers; o sectors que han sofert una baixa o nul·la inversió en R+D+i, o la reducció de la inversió pública en educació o sanitat en paral·lelisme a les privatitzacions per tots conegudes, etc. Sens dubte, la nostra afectació per la pandèmia ha estat més alta per aquestes circumstàncies, i, clarament, la recuperació serà mes lenta que en altres països de l'entorn amb més muscle industrial. Els col·lectius a recolzar més intensament haurien de ser els que quedaran més colpejats per la crisi: el tercer sector, les petites i mitjanes empreses i els autònoms.
Vist amb la mínima perspectiva temporal, poden diagnosticar que no hi ha hagut capacitat d'acció proactiva, ni tant sols reactiva, envers la situació provocada per la pandèmia; i la penosa dependència externa de la producció industrial, com la sanitària, per exemple, ha estat clamorosa, amb les conseqüències per tots conegudes, només reeixida gràcies a l'esforç dels professionals sanitaris en un sistema absolutament tensionat.
La reflexió és obligada: no només els criteris econòmics poden liderar la política industrial d'un país. No només els criteris econòmics poden governar els sectors de serveis a les persones. No només els criteris econòmics poden regir les estratègies de salut, d'educació o de recerca i innovació. Hem viscut clarament què és el que esdevé quan l'economia passa per sobre de la política educativa, assistencial, científica o tecnològica. Tant de bo que ho recordem quan ens toqui decidir a quins gestors donem la nostra confiança en el futur.
No estem sols
La crisi sanitària, i tots els efectes col·laterals provocats pel covid-19, en salut, mobilitat, comerç etc., ens mostra, amb tota la seva cruesa, que, en un món global i interconnectat, les fronteres no existeixen, tot està enllaçat i s'interrelaciona, i que, en qüestions sanitàries, per exemple, els límits geogràfics són merament conceptuals. Cal una visió i una actuació, no solament local en cada país, o europea, sinó també mundial, per afrontar un problema global. La salut, l'ecologia, la sostenibilitat, la solidaritat internacional haurien de dirigir les futures actuacions i estratègies, així com les solucions plantejades globalment.
Aprendrem alguna cosa?
Potser el temps matisarà algunes qüestions, potser la "nova normalitat" imposada, acceptada o sobrevinguda ens farà millors com a persones o societat; però, això serà difícil si, entre els valors o criteris que la guien, no contemplen i posen en valor, tant socialment com individualment, que el que és realment important és la vida i la salut; que els serveis públics són essencials i bàsics per a la societat; que cal un Estat del benestar que se centri més en escoltar la ciutadania i les seves necessitats que en impulsar la por i la dependència; que l'educació és el major actiu de futur que pot impulsar una comunitat, conjuntament amb els valors de l'ètica, la solidaritat, l'empatia o la sostenibilitat.
El futur del planeta, de la societat i de les persones que l'habitem, no es pot supeditar només a una economia ultraliberalitzada que cerqui el màxim benefici sense altres consideracions i que ens apropi, irremissiblement, a un futur distòpic que aquests dies comencem a intuir i vivim —esperem que provisionalment— com una realitat.
Josep ClotetSecció
de Ciències Experimentals, Tecnologia i Matemàtiques de l'IEIMaig
de 2020